Bez kategorii

Niezwykłe ciekawostki o marce Nike

Niezwykłe ciekawostki o marce Nike

Myślisz, że znasz markę Nike i jej buty sportowe na wylot? Mylisz się! Ta mająca ponad 50 lat marka posiada bardzo bogatą historię, obfitującą w ciekawe anegdoty i niecodzienne zdarzenia i sploty. Zebraliśmy 11 z nich, abyś mógł wiedzieć więcej!

Marka Nike długo budowała swoją renomę i popularność. Jej historia składa się z wielu nieszablonowych pomysłów, pozytywnych przypadków, ciekawych zbieżności i niekonwencjonalnych odkryć. Oto 11 ciekawostek, którymi zabłyśniesz w towarzystwie innych sneakerheadów.

  1. Marka Nike została założona w 1964 roku jako firma Blue Ribbon Sports. Jej podstawą była początkowo dystrybucja japońskich butów sportowych marki Onitsuka Tiger (znanej dziś jako Asics). Oficjalnie firma stała się marką Nike Inc w 1971 roku.
  2. Firma została założona z kapitałem o wysokości zaledwie 1.200 dolarów. Została stworzona przez Billa Bowermana, trenera na torach biegowych i Phila Knighta, biegacza średnio-dystansowego z Portland, który należał do braci uczniowskiej Uniwersytetu w stanie Oregon.
  3. Knight chciał pierwotnie nazwać swoją firmę „Dimension 6.” Obecna jej nazwa – Nike pochodzi od imienia greckiej bogini zwycięstwa i poprawnie powinna być wymawiana „ny’-kee”. Autorem i pomysłodawcą tej nazwy był pierwszy oficjalny pracownik firmy Nike, Jeff Johnson.
  4. Pierwsze autorskie buty firmy Nike zostały wykonane za pomocą… domowej gofrownicy. Na wspaniałe odkrycie wykonania podeszew nowych butów do biegania za pomocą tego urządzenia wpadł Bill Bowerman. Innowacja powstała w 1971 roku, kiedy to Bill i jego żona przygotowywali gofry na śniadanie. Ich kształt wywołał u Billa pomysł na rowkowany wzór w podeszwach butów, który miałby pomagać sportowcom w treningach biegowych. W ten sposób powstał tak zwany „Nike Wafle Trainer”, opatentowany w 1974 roku. Koszt tego odkrycia? Wartość należącej do żony Billa – Barbary – gofrownicy, która została użyta do pierwszych testów.
  5. Znane na całym świecie logo marki Nike w postaci charakterystycznej łyżwy zostało zaprojektowane przez studentkę uniwersytetu w Portland State o imieniu Carolyn Davidson. Zapłata, jaką Davidson otrzymała za swoją pracę wynosiła jedynie 35 dolarów (wartość mniej więcej 200 dolarów w dzisiejszej walucie). W późniejszym czasie przyznano jej jednak zapłatę o wysokości który wart jest ponad 640 000 dolarów.
  6. Popularne hasło reklamowe marki Nike, brzmiące „Just Do It” powstało dzięki inspiracji seryjnym mordercą Garymo Gilmorem, którego ostatnimi słowami przed własną egzekucją były „Let’s do it”. Egzekucja ta miała miejsce w 1977 roku i była wykonywana przez oddział strzelecki. O kulisach tej historii dowiedzieliśmy się w 2009 roku dzięki firmowi o sztuce, pod tytułem „Art & Copy”.
  7. Pierwsza kampania z cyklu „Just Do It” ujrzała światło dzienne w 1988 roku. W reklamie pojawił się wówczas Walt Stack – 80-letnia ikona biegania, przebijający przez most Golden Gate.
  8. Pomimo faktu, że jego kariera w koszykówce skończyła się w 2003 roku, Michael Jordan wciąż zarabia 60 milionów dolarów rocznie dzięki kontraktom z firmą Nike. To czyni go najlepiej opłacanym sportowcem na świecie oraz osobą zdecydowanie najlepiej zarabiającą na kontrakcie reklamowym, promującym firmę Nike.
  9. Rumuński tenisista Ilie Nastase o pseudonimie „bułgarska bułka”, był pierwszym sportowcem, który podpisał kontrakt z marką Nike. Miało to miejsce w 1972 roku. Nastase był utalentowanym tenisistą, ale jego popularność zmalała z powodu jego wybuchowego i nieprzewidywalnego temperamentu, przez który został ukarany i obciążony w ciągu swojej kariery kilkoma grzywnami, zawieszeniami, aż w końcu dyskwalifikacją.
  10. Reklama marki Nike z 1987 roku, nakręcona po to, by promować buty Air Max, została nagrana razem z piosenką pod tytułem „Revolution” zespołu The Beatles. Był to pierwszy raz w historii, gdy piosenka Beatlesów została użyta w reklamie telewizyjnej.
  11. Największy sklep marki Nike na świecie nie znajduje się w jej ojczyźnie – Stanach Zjednoczonych, ale przy ulicy Oxford Street w Londynie. Koszt budowy sklepu wynosił 10,5 miliona funtów. Obejmuje on trzy poziomy i około 3901 metrów kwadratowych powierzchni. Sklep został zbudowany wokół placu miejskiego i nawiązuje do jego wyglądu.buty-air-force

Udostępnij

O autorze