Myślisz, że znasz markę Nike i jej buty sportowe na wylot? Mylisz się! Ta mająca ponad 50 lat marka posiada bardzo bogatą historię, obfitującą w ciekawe anegdoty i niecodzienne zdarzenia i sploty. Zebraliśmy 11 z nich, abyś mógł wiedzieć więcej!
Marka Nike długo budowała swoją renomę i popularność. Jej historia składa się z wielu nieszablonowych pomysłów, pozytywnych przypadków, ciekawych zbieżności i niekonwencjonalnych odkryć. Oto 11 ciekawostek, którymi zabłyśniesz w towarzystwie innych sneakerheadów.
- Marka Nike została założona w 1964 roku jako firma Blue Ribbon Sports. Jej podstawą była początkowo dystrybucja japońskich butów sportowych marki Onitsuka Tiger (znanej dziś jako Asics). Oficjalnie firma stała się marką Nike Inc w 1971 roku.
- Firma została założona z kapitałem o wysokości zaledwie 1.200 dolarów. Została stworzona przez Billa Bowermana, trenera na torach biegowych i Phila Knighta, biegacza średnio-dystansowego z Portland, który należał do braci uczniowskiej Uniwersytetu w stanie Oregon.
- Knight chciał pierwotnie nazwać swoją firmę „Dimension 6.” Obecna jej nazwa – Nike pochodzi od imienia greckiej bogini zwycięstwa i poprawnie powinna być wymawiana „ny’-kee”. Autorem i pomysłodawcą tej nazwy był pierwszy oficjalny pracownik firmy Nike, Jeff Johnson.
- Pierwsze autorskie buty firmy Nike zostały wykonane za pomocą… domowej gofrownicy. Na wspaniałe odkrycie wykonania podeszew nowych butów do biegania za pomocą tego urządzenia wpadł Bill Bowerman. Innowacja powstała w 1971 roku, kiedy to Bill i jego żona przygotowywali gofry na śniadanie. Ich kształt wywołał u Billa pomysł na rowkowany wzór w podeszwach butów, który miałby pomagać sportowcom w treningach biegowych. W ten sposób powstał tak zwany „Nike Wafle Trainer”, opatentowany w 1974 roku. Koszt tego odkrycia? Wartość należącej do żony Billa – Barbary – gofrownicy, która została użyta do pierwszych testów.
- Znane na całym świecie logo marki Nike w postaci charakterystycznej łyżwy zostało zaprojektowane przez studentkę uniwersytetu w Portland State o imieniu Carolyn Davidson. Zapłata, jaką Davidson otrzymała za swoją pracę wynosiła jedynie 35 dolarów (wartość mniej więcej 200 dolarów w dzisiejszej walucie). W późniejszym czasie przyznano jej jednak zapłatę o wysokości który wart jest ponad 640 000 dolarów.
- Popularne hasło reklamowe marki Nike, brzmiące „Just Do It” powstało dzięki inspiracji seryjnym mordercą Garymo Gilmorem, którego ostatnimi słowami przed własną egzekucją były „Let’s do it”. Egzekucja ta miała miejsce w 1977 roku i była wykonywana przez oddział strzelecki. O kulisach tej historii dowiedzieliśmy się w 2009 roku dzięki firmowi o sztuce, pod tytułem „Art & Copy”.
- Pierwsza kampania z cyklu „Just Do It” ujrzała światło dzienne w 1988 roku. W reklamie pojawił się wówczas Walt Stack – 80-letnia ikona biegania, przebijający przez most Golden Gate.
- Pomimo faktu, że jego kariera w koszykówce skończyła się w 2003 roku, Michael Jordan wciąż zarabia 60 milionów dolarów rocznie dzięki kontraktom z firmą Nike. To czyni go najlepiej opłacanym sportowcem na świecie oraz osobą zdecydowanie najlepiej zarabiającą na kontrakcie reklamowym, promującym firmę Nike.
- Rumuński tenisista Ilie Nastase o pseudonimie „bułgarska bułka”, był pierwszym sportowcem, który podpisał kontrakt z marką Nike. Miało to miejsce w 1972 roku. Nastase był utalentowanym tenisistą, ale jego popularność zmalała z powodu jego wybuchowego i nieprzewidywalnego temperamentu, przez który został ukarany i obciążony w ciągu swojej kariery kilkoma grzywnami, zawieszeniami, aż w końcu dyskwalifikacją.
- Reklama marki Nike z 1987 roku, nakręcona po to, by promować buty Air Max, została nagrana razem z piosenką pod tytułem „Revolution” zespołu The Beatles. Był to pierwszy raz w historii, gdy piosenka Beatlesów została użyta w reklamie telewizyjnej.
- Największy sklep marki Nike na świecie nie znajduje się w jej ojczyźnie – Stanach Zjednoczonych, ale przy ulicy Oxford Street w Londynie. Koszt budowy sklepu wynosił 10,5 miliona funtów. Obejmuje on trzy poziomy i około 3901 metrów kwadratowych powierzchni. Sklep został zbudowany wokół placu miejskiego i nawiązuje do jego wyglądu.