Nike jest globalną firmą produkującą buty. Ale jest również znana z prostego, ale unikalnego projektu logo. Logo „swoosh”, czyli łyżwa Nike jest rażącym przykładem tego, jak wizualny znak może zmienić firmę w godną zaufania markę. Logo Nike było kiedyś uważane za nieznaczący i skromny symbol. Później zaś stał się częścią kultury sportowej.
Krótka historia logo Nike
Nike to amerykańska korporacja z siedzibą w hrabstwie Washington w stanie Oregon. Firma została założona w 1964 roku przez Billa Bowermana i Phila Knighta, ale zmieniła nazwę z Blue Ribbon Sports na znaną nam dzisiaj Nike w 1978 roku.

Firma Nike zatrudnia ponad 44 000 osób na całym świecie i posiada aktywa o łącznej wartości około 15 miliardów dolarów. Na świecie istnieje ponad 700 placówek firmy. Firma sprzedaje szeroką gamę produktów sportowych wraz z kreatywnymi opakowaniami, w tym najpopularniejsze buty sportowe z symbolem Nike.
Firma wzięła swoją nazwę od greckiej bogini zwycięstwa, Nike. Bogini ta była inspiracją dla greckich wojowników. Kiedy wojownicy wygrywali wojnę, modlili się właśnie do bogini Nike. Kiedy projektanci marki tworzyli nazwę oraz logo tej sportowej marki, na pewno mieli na uwadze znaczenie tego słowa.
Logo Nike zostało zaprojektowane przez Carolyn Davidson w 1971 roku. Początkowo logo nosiło nazwę „strip”, która później została zamieniona na słowo „Swoosh”. Słowo „Swoosh” odnosiło się do włókien używanych przez buty Nike w tamtym czasie. Logo swoosh firmy Nike pojawiło się po raz pierwszy na butach wiosną 1972 roku. Wówczas to znany Wam dziś dobrze symbol Nike został wydrukowany na pierwszej cholewce sportowego buta.
Marka Nike zarejestrowała swoje logo jako swój znak towarowy w 1995 roku. Od tego czasu znak Nike jest wyłączną tożsamością marki Nike Inc.
Dlaczego jednak nazywa się je wyrazem „Swoosh”? „Swoosh” to dźwięk, który słyszymy, gdy coś szybko przemyka obok nas. To słowo oznacza szybki dźwięk, szybkość i ruch. Z tego powodu logo ma kształt, który pokazuje łuk – ruch.
Główne elementy projektu logo Nike
Symbol Nike jaki znamy od lat jest jednym z najbardziej uproszczonych wzorów tego logo. Tylko znak łyżwy sprawia, że logo to to niezapomniany symbol biznesowy. Warto przypomnieć, że każda firma w dużym stopniu zależy od swojego symbolu, ze względu na swoją tożsamość korporacyjną.

Przyjrzyjmy się zatem cechom charakterystycznym logo Nike:
01. Kształt
Logo swoosh Nike ma kształt skrzydła greckiej bogini zwycięstwa Nike. Tak więc projektant miał na myśli kształt skrzydła właśnie z powodu bogini. Zapożyczając kształt i inne elementy projektu ze źródeł mitycznych, kulturowych i historycznych, powstał projekt ponadczasowy, który nic a nic nie traci na aktualności.
02. Kolor
Logo swoosh Nike pojawiło się przez lata w różnych kolorach. Przez wiele lat znak pojawiał się jednak głównie w mocnym czarnym kolorze. Następnie wprowadzono matowy pomarańczowy odcień jako kolor marki.
03. Czcionka
Znak Nike jest symbolem, ale hasło „Just Do It” zostało kiedyś dodane w górnej części logo. Czasami nazwa firmy znajduje się również nad lub pod logo. Czcionka użyta w tekście wygląda zawsze bardzo elegancko. Nazwa firmy jest napisana pogrubioną czcionką jako jeden ze środków reklamujących markę.
Czcionką stosowaną w logo Nike wydaje się być Futura Bold Condensed Oblique z drobnymi poprawkami. Jest dostrzegalne pewne pochylenie litery K, zastosowane prawdopodobnie aby tekst był charakterystyczny i widoczny. Wyraz Nike jest pisany jako część logo pogrubioną czcionką Futura do 1995 roku.

Nazwa firmy pojawia się również także samodzielnie, bez elementu znakowego w postaci Swoosh. Jedną z cech czcionki Futura jest to, że jest czcionką bezszeryfową i ma cechy geometrycznych kształtów. Większość grafików lubiła używać Futury w ostatnim stuleciu. Ta czcionka oznacza wartości takie jak patrzenie w przyszłość, wszechstronność i wydajność.
Nike usunęło nazwę firmy z logo po 1995 roku. Od tamtej pory Swoosh pozostał w logo jako jedyny identyfikator firmy.
Projektanci znaku Nike starannie dobierają różne elementy, takie jak krój pisma, kolory, obrazy itp., aby przekazać komunikat marki. Dotyczy to nie tylko logo firmy, ale wszystkich rodzajów kreatywnych projektów, takich jak broszury, wizytówki, strony internetowe, a nawet projekty koszulek.
Oto kilka kluczowych faktów na temat logo Nike Swoosh
01 # Ikoniczne logo Swoosh zostało nabyte za jedyne 35 dolarów!
Logo Nike swoosh zostało zaprojektowane przez Carolyn Davidson, studentkę projektowania graficznego na Portland State University. Naciskany napiętym terminem, współzałożyciel firmy, Phil Knight, zwrócił się do Davidson w 1971 roku, z prośbą by stworzyć logo. Chociaż Davidson przedstawiła kilka koncepcji, w końcu Knight wybrał właśnie znak „Swoosh” jako logo Nike.
Davidson otrzymała jedynie 35 dolarów (co daje stawkę 2 dolarów za godzinę) za stworzenie logo „Swoosh”, które później stało się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon na świecie.
02 # Swoosh Logo inspirowane grecką boginią zwycięstwa
Jak już wspomnieliśmy, „Nike” pochodzi od starożytnej greckiej bogini zwycięstwa, Nike. Grecki folklor głosi, że Bogini Nike wpłynęła na niezliczoną liczbę odważnych wojowników, aby pomóc im wygrać bitwy w swojej ojczyźnie.

Skrzydła Bogini Nike nazywane są właśnie wyrazem „Swoosh” i podobno przynosiły motywację i śmiałość wojownikom zmierzającym na pole bitwy. Spora część ekspertów uważa, że to właśnie było inspiracją dla logo Nike „Swoosh”.
03 # Logo Swoosh przez długi czas było czerwone
Oryginalne logo Nike „Swoosh” nie było czarne, jak je dzisiaj widzimy. Przez bardzo długi czas Nike używało czerwono-białej palety kolorów na swoim logo. Motywem przewodnim tej kolorystyki było to, że czerwień oznaczała energię, pasję i radość, a biel wyrażała szlachetność, czystość i urok marki. Później firma zmieniła kolorystykę logo „Swoosh”, aby była bardziej elegancka i mocniejsza.
04 # Pierwszy „Swoosh” nie był osadzony na butach sportowych Nike
Już sama wzmianka o logo „swoosh” Nike przywodzi na myśl zdjęcia niesamowitych butów Nike. Jednak początkowo sneakersy Nike nie nosiły na sobie łyżwy Nike. W rzeczywistości pierwszy but, który miał na sobie znaczek Nike, to był piłkarski but. Otóż w 1971 roku Nike wypuściło na rynek buty piłkarskie „The Nike”.
To był pierwszy but w historii, który miał na sobie symbol Nike. W cenie 16,95 dolarów but nie wytrzymywał zbyt wiele w chłodne i mokre dni i wkrótce przegrał wyścig z innymi popularnymi markami. Właśnie wtedy marka Nike zaczęła koncentrować się na zapewnieniu trwałości obuwia do biegania, tenisa i koszykówki.
05 # „Just Do It” zainspirowany ostatnimi słowami seryjnego zabójcy
Teraz, gdy pomyślisz o logo Nike, wyobrażasz sobie popularne hasło Nike „Just Do It”. Hasło to od dawna jest popularnym hasłem reklamowym. W rzeczywistości znalazło się wśród 5 najpopularniejszych haseł reklamowych XX wieku.
Ale oto szokujący fakt! Hasło to zainspirowane zostało ostatnimi słowami seryjnego zabójcy. Dan Wieden, który wybrał na hasło reklamowe właśnie te słowa, ujawnił, że hasło to wypowiedział zabójca z Utah Gary Gilmore, który został skazany na śmierć w 1977 roku za okradnięcie i zamordowanie dwóch mężczyzn. Gilmore rzekomo powiedział słowa „Just do it”, gdy stanął w obliczu swojej egzekucji.

06 # Adidas był wyzwaniem
Profesjonalny projektant logo zawsze bierze pod uwagę konkurencję klienta przy projektowaniu symbolu biznesowego. Wynika to z faktu, że logo buduje tożsamość marki, która wyróżnia się i różni się od konkurencji. Davidson wiedziała, że Adidas jest firmą, z którą Nike chce konkurować na rynku obuwia sportowego.
Carolyn Davidson zrobiła znak w taki sposób, aby móc konkurować z logo Adidas. Logo Adidas miało (i do dziś ma) trzy linie, które pod pewnym kątem rosły. Podobał jej się tamten kąt, który oznaczał energię i ruch. Ale zamiast trzech oddzielnych linii zamieniła je w jeden, ciągły i gruby jak. To dało logo poczucie energii i ruchu.
07 # Ponad 17 godzin projektowania
Logo Nike prezentuje się dziś jako prosty łuk. Ale faktem jest to, że prostota jest niekiedy trudniejsza do osiągnięcia. Projektantka Davidson potrzebowała 17,5 godziny na zaprojektowanie tego logo. Oczywiście przy tworzeniu znaku zaangażowanych było wiele technik myślenia i projektowania.
Początkowo pomysł na logo Nike polegał na narysowaniu buta. Następnie miał on zostać nałożony na chusteczkę. Gdy wszystko wyglądało dobrze, prawdopodobnie właściciele marki zgodzili się na dalszą pracę.
Ale Davidson powiedziała w wywiadzie, że prawdziwym wyzwaniem było przekształcenie pomysłu buta w projekt logo. Symbol Nike miał pasować do buta. Znak musiał wyglądać imponująco na bucie właśnie! Projektantka zrobiła więc szkice logo na bibule.
Następnie umieściła ona projekt na rysunku buta, aby sprawdzić jego wygląd. Kolejnym wyzwaniem dla Davidson było stworzenie logo, które będzie nie tylko klasyczne i czyste, ale będzie też różniło się od innych konkurencyjnych firm. Na rynku byli przecież tak silni konkurenci tacy jak Adidas czy Asics.
08 # Projekt został wielokrotnie odrzucony
To nie jest tak, że projekt logo, który wydaje nam się dzisiaj imponujący, został przyjęty i zaakceptowany natychmiast. Przeciwnie, właścicielom firmy po prostu nie podobał się projekt na pierwszy rzut oka. Kiedy Davidson zaprezentowała szkice, dyplomatycznie zapytali, czy ma jeszcze jakieś projekty do pokazania. Oznaczało to nic innego, jak odrzucenie propozycji logo.
Phil Knight po prostu je odrzucił, mówiąc, że projekt go przerasta. Rozczarowana reakcją Davidson podjęła kolejną próbę ulepszenia logo. Mimo to Knight nadal nie był zadowolony z tego projektu. Wreszcie Davidson zrezygnowała z dalszych prac i wystawiła duetowi fakturę.
09 # Prawdopodobnie najwyższe wynagrodzenie za projekt logo
W pewnym sensie Carlyon Davidson może być uważana za najlepiej opłacanego projektanta logo pod względem całkowitych pieniędzy uzyskanych z projektu. Kiedy skończyła logo Nike, właściciele Nike dali jej co prawda 35 dolarów. Otóż wówczas jej zapłata została ustalona na 14 dolarów dziennie.

Jednak firma Nike uznała udział tego logo za kluczowe w rozwoju Nike i przekształceniu się w wiodącą, globalną firmę obuwniczą. Właściciel firmy Knight uhonorował Davidson ponownie w 1983 roku i uznał za jeden z kluczowych „umysłów” Nike.
Firma zorganizowała dla kobiety przyjęcie-niespodziankę. Na imprezie projektantka dostała jeszcze większą niespodziankę. Knight podarował jej specjalny złoty pierścionek z diamentem w kształcie łyżwy Nike. Oprócz tego kobieta otrzymała również 500 akcji spółki.
W tym czasie cena akcji wynosiła 18 000 dolarów według ówczesnego kursu dolara. To niewyobrażalne pieniądze lub prezent otrzymany za projekt logo. Później miała Davidson miała już 8000 akcji NIke. Jej akcje są obecnie wyceniane na około pół miliona dolarów.
Inspirujące fakty dotyczące projektowania logo Nike uczą nas, że logo które zaczęło działać jedynie jako skromny symbol, który nie był zbyt lubiany przez wielu, może zrodzić wielkie rzeczy. Wszystko dzięki temu, że sam projekt zwrócił uwagę ludzi. Później został już niezaprzeczalnie pokochany i zaakceptowany przez wszystkich. Teraz symbol ten jest tożsamością marki NIKE.
Inną rzeczą, której uczymy się z historii tego logo, jest to, że logo potrzebuje czasu, aby zająć miejsce w umysłach ludzi. Jest to z pewnością unikalny symbol. Ludzie zwykle najpierw ignorują unikalny projekt, ale z czasem je przyjmują – choćby podświadomie. Powinniśmy więc mieć cierpliwość do każdego nowego projektu logo.
Podsumowując tę historię pamiętajmy, że logo Nike „swoosh” było kiedyś skromnym symbolem, ale później zyskało status ikony wśród logo firm. Za to właśnie kochamy Nike!
A czy Ty masz swoje inne ulubione znaki firmowe? Daj znać w komentarzu!